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Rémi ADJIMAN

  • Maître de conférences en Sciences de l’Information et de la Communication
  • Directeur du département SATIS (Aix-Marseille Université)
  • Membre du laboratoire PRISM – UMR7061
  • Contact : remi.adjiman@univ-amu.fr

82 documents

Articles dans une revue

  • Fabienne Chameroy, Stéphane Salgado, Virginie de Barnier, Damien Chaney. In platform we trust: How interchangeability affects trust decisions in collaborative consumption. Technological Forecasting and Social Change, 2024, 198, pp.122997. ⟨10.1016/j.techfore.2023.122997⟩. ⟨hal-04305911⟩
  • Pedro Mir Bernal, Fabien Pecot, Bradford Hudson, Virginie de Barnier. Inducing omni-temporality: product heritage appropriation in corporate heritage brand construction. Journal of Brand Management, 2023, 30 (2), pp.144-156. ⟨10.1057/s41262-022-00303-8⟩. ⟨hal-04112705⟩
  • Pedro Mir Bernal, Fabien Pecot, Bradford Hudson, Virginie de Barnier. Inducing omni-temporality: product heritage appropriation in corporate heritage brand construction. Journal of Brand Management, 2023, 30 (2), pp.144-156. ⟨10.1057/s41262-022-00303-8⟩. ⟨hal-04313126⟩
  • Delphine Canonge Dumas, Virginie de Barnier. Quand les ruptures de stock questionnent la loi de l’offre et de la demande : une comparaison métropole et Nouvelle-Calédonie.. Revue juridique, politique et économique de Nouvelle-Calédonie, 2023, 41, pp.1-7. ⟨hal-04446700⟩
  • Virginie Thevenin, Virginie de Barnier. Marque de luxe et marque écologique, congruence ou dissonance ? Une approche sémiotique comparative par la valeur de la consommation. Revue management & avenir, 2022, N° 129 (3), pp.57-80. ⟨10.3917/mav.129.0057⟩. ⟨hal-04446531⟩
  • Fabien Pecot, Altaf Merchant, Virginie de Barnier. Why and when is older better? The role of brand heritage and of the product category in the evaluation of brand longevity. Journal of Business Research, 2022, 140, pp.533-545. ⟨10.1016/j.jbusres.2021.11.021⟩. ⟨hal-04446572⟩
  • Stéphane Salgado, Aurélie Hemonnet-Goujot, David Henard, Virginie de Barnier. The dynamics of innovation contest experience: An integrated framework from the customer’s perspective. Journal of Business Research, 2020, 117, pp.29-43. ⟨10.1016/j.jbusres.2020.05.041⟩. ⟨hal-02732997⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Virginie de Barnier. Les paradoxes identitaires des hipsters : quelles stratégies pour les marques ?. Décisions Marketing, 2020, 97, pp.71-86. ⟨10.7193/DM.097.71.86⟩. ⟨hal-02863496⟩
  • Fabien Pecot, Altaf Merchant, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Cognitive outcomes of brand heritage: A signaling perspective. Journal of Business Research, 2018, 85, pp.304 – 316. ⟨10.1016/j.jbusres.2018.01.016⟩. ⟨hal-01831914⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Brands using historical references: a consumers’ perspective. Journal of Brand Management, 2018, 25 (2), pp.171-184. ⟨10.1057/s41262-017-0076-y⟩. ⟨hal-02869830⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Brand heritage: The past in the service of brand management. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 2017, 32 (4), pp.72 – 90. ⟨10.1177/2051570717699376⟩. ⟨hal-01794256⟩
  • Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Luxury watch possession and dispossession from father to son : A poisoned gift ?. Journal of Business Research, 2017, 77 (212-222), ⟨10.1016/j.jbusres.2016.12.006⟩. ⟨hal-01452153⟩
  • Stéphane Salgado, Virginie de Barnier. Favoriser et recompenser la creativite du consommateur dans le processus de developpement du nouveau produit : comment motiver ces consommateurs qui participent a des concours de creativite ?. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2016, Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 31 (3), pp.97-121. ⟨10.1177/0767370116629109⟩. ⟨hal-01466059⟩
  • Nathalie Lemaitre, Virginie de Barnier. Quand le consommateur devient commerçant : motivations, production d’expérience et perspectives. Décisions Marketing, 2015, 78, ⟨10.7193/DM.078.11.28⟩. ⟨hal-02310360⟩
  • Joëlle Lagier, Virginie de Barnier, Kafia Ayadi. J’aime mon musée : la perception esthétique des enfants et leur rapport à l’art. Revue management & avenir, 2015, 4 (78), pp.41-58. ⟨10.3917/mav.078.0041⟩. ⟨hal-01472743⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Stratégies de marques de ville basées sur le patrimoine de marque : le rôle des symboles. Revue management & avenir, 2015, Management Prospective, 78, ⟨10.3917/mav.078.0143⟩. ⟨hal-01472732⟩
  • Aurélie Kessous, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. “A la recherche du temps perdu”: la transmission d’objets de luxe de père en fils, entre cadeau et fardeau. Décisions Marketing, 2015, 80 (4), pp.17-35. ⟨10.7193/DM.080.17.34⟩. ⟨halshs-01365858⟩
  • Bénédicte Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Les effets de l’âge du mannequin sur les consommateurs séniors et sur la marque présente dans la publicité: le rôle de la similarité. Décisions Marketing, 2014, 76, pp.77-92. ⟨10.7193/DM.076.77.92⟩. ⟨hal-02360439⟩
  • Nathalie Lemaitre, Virginie de Barnier. Quand le consommateur devient commerçant : motivations et perspectives. Décisions Marketing, 2014, N°78, ⟨10.7193/dm.078.11.28⟩. ⟨hal-01472755⟩
  • Luk Warlop, L. J. Shruma Shruma, Dwight Merunka, Virginie de Barnier. Utterly fresh perspectives on consumer research and advertising: Introducing the special issue from the 2013 La Londe conference. Journal of Business Research, 2014. ⟨hal-01472811⟩
  • Luk Warlop, L.J Schrum, Dwight Merunka, Virginie de Barnier. Utterly arch and Advertising: Introducing the JBR Special Issue from the 2013 La Londe Conference. Journal of Business Research, 2014, 67 (5). ⟨hal-01831911⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Towards a micro conception of brand personality: An application for print media brands in a French context. Journal of Business Research, 2013, 66 (7), pp.897 – 903. ⟨10.1016/j.jbusres.2011.12.008⟩. ⟨hal-01830276⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Towards a micro conception of brand personality: An application for print media brands in a French context. Journal of Business Research, 2013, Vol. 66, (n°7,), p. 897-903. ⟨halshs-00783879⟩
  • Catur Sugiarto, Virginie de Barnier. Sexually Appealing Ads Effectiveness on Indonesian Customers. European Journal of Business and Management, 2013, 5 (9). ⟨hal-01830280⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. La résistance à l’art contemporain: des attitudes et représentations des publics aux implications marketing. Décisions Marketing, 2012, 68, pp.47-57. ⟨10.7193/DM.068.47.57⟩. ⟨hal-02413362⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. Entre art et artisanat, l’artisanat d’art peut-il ouvrir de nouvelles voies au marketing de l’art ?. Décisions Marketing, 2012, 65, pp.09-20. ⟨10.7193/DM.065.09.20⟩. ⟨hal-02424254⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. L’art et l’artisanat d’art en quête de réassurance: enjeux des labels et des ateliers. Décisions Marketing, 2012, n° 65, pp. 9-19. ⟨hal-00820129⟩
  • Virginie de Barnier, Sandrine Falcy, Pierre Valette-Florence. Do consumers perceive three levels of luxury? A comparison of accessible, intermediate and inaccessible luxury brands. Journal of Brand Management, 2012, Vol. 19, (n°7,), p. 623-636. ⟨halshs-00786023⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. La résistance à l’art contemporain. Décisions Marketing, 2012, n° 68, p. 47-57. ⟨hal-00779663⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Evaluation de la marque de presse par son lecteur : Place et apport de la personnalité de la marque “,. Gestion 2000, 2012, Vol. 28, (n°5,), p. 63-81. ⟨halshs-00783877⟩
  • Virginie de Barnier, Chris Janiszewski, Dwight Merunka, Stijn M.J. van Osselaer. Editorial: Marketing communications and consumer behavior: Introduction to the special issue from the 2009 La Londe conference. Journal of Business Research, 2011, 64 (1), pp.1 – 2. ⟨10.1016/j.jbusres.2009.09.010⟩. ⟨hal-01831907⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Evaluation de la marque de presse par son lecteur : Place et apport de la personnalité de la marque. Gestion 2000, 2011, 28 (5), ⟨10.3917/g2000.285.0063⟩. ⟨hal-01830272⟩
  • Bénédicte Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Toward a Larger Framework of the Generation Concept in Marketing. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 2010, 25 (3), pp.115 – 134. ⟨10.1177/205157071002500305⟩. ⟨hal-01830271⟩
  • B. Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Pour un cadre elargi du concept de generation en marketing. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2010, 25 (3), pp.115 – 135. ⟨10.1177/076737011002500305⟩. ⟨hal-01830270⟩
  • Rita Valette-Florence, I. Becheur, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Consumers’ Attachment and Commitment to Brands and Media Titles: The role of Emotions. Advances in Consumer Research, 2010. ⟨hal-01831909⟩
  • Virginie de Barnier, Dominique Augey, Nathalie Sonnac. Le management de l’Attention : le cas de la presse en ligne. Gestion 2000, 2010. ⟨hal-01830191⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les lecteurs sont-ils capables d’anthropomorphiser leur magazine ?. Revue management & avenir, 2009, 27 (7), ⟨10.3917/mav.027.0054⟩. ⟨hal-01830213⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les lecteurs sont-ils capables d’anthropomorphiser leur magazine? Une réponse par la méthode de triangulation. Revue management & avenir, 2009, Vol. 27, (n°7,), p. 54-72. ⟨halshs-00833904⟩
  • Virginie de Barnier. The ELM model : assessment and prospects. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 2006, 21 (2), pp.61-82. ⟨10.1177/076737010602100204⟩. ⟨hal-03569981⟩
  • Virginie de Barnier. Le modèle ELM: Bilan et perspectives. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2006, 21 (2), pp.61-82. ⟨10.1177/076737010602100204⟩. ⟨hal-03569906⟩
  • Virginie de Barnier. Le modèle ELM : bilan et perspectives. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2006, 21 (2), pp.61-82. ⟨10.1177/076737010602100204⟩⟩. ⟨hal-03569978⟩
  • Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Provocative Sexually Appealing Advertisements: the Influence of Embarrassment on Attitude towards the Ad. Advances in Consumer Research, 2006. ⟨hal-01831906⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel-Morvan. A cross-cultural study of the persuasive effects of sexual and fear appealing messages: a comparison between France, Denmark, Thailand and Mexico. Advances in Consumer Research, 2005, 6, pp.140-150. ⟨hal-01831905⟩
  • Virginie de Barnier. Le rôle des émotions sur l’attitude envers la marque (Ab): pour une médiation totale de l’attitude envers le message (Aad). Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2002, 17 (3), pp.81-99. ⟨10.1177/076737010201700306⟩. ⟨hal-02020617⟩
  • Jean-Marc Ferrandi, Dwight Merunka, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Brand personality: How well does a human personality scale apply to brands?. Advances in Consumer Research, 2002, 5, pp.53-60. ⟨hal-01831903⟩
  • Virginie de Barnier. Le rôle des émotions sur l’attitude envers la marque (Ab) : Pour une médiation totale de l’attitude envers le message (Aad). Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2002, 17 (3), pp.81-99. ⟨hal-03569946⟩
  • Virginie de Barnier. The Role of Emotions on Attitude toward the Brand (Ab) : For a Total Mediation of Attitude toward the Ad (Aad). Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 2002, 17 (3), pp.91-99. ⟨hal-03569961⟩

Communications dans un congrès

  • Delphine Canonge Dumas, Virginie de Barnier. Luxe et e-commerce oxymore ou complémentarité ?. 12th International Research Meeting in Business and Management (#IRMBAM2023), IPAG Business School, Jul 2023, Nice, France. ⟨hal-04446738⟩
  • Delphine Canonge Dumas, Virginie de Barnier. La résilience des consommateurs face aux ruptures de stock : une analyse comparative des populations métropolitaines et ultramarines. Journées Economiques de l’Outre-Mer 2022, ARUM Actes de la Recherche UltraMarine, Oct 2022, Paris, France. ⟨hal-04446634⟩
  • Virginie Thevenin, Virginie de Barnier. Sustainable luxury brands: perceptions and motivations. International Research Meeting in Business and Management (#IRMBAM2022), IPAG Business School, Jul 2022, Nice, France. ⟨hal-04446876⟩
  • Yu, S., Virginie de Barnier. Social Attachment Theory and the Relationship between Satisfaction, Luxury Brand Attachment, and Influencer Attachment: A Focus on Young Chinese Online Consumers under Quarantine: Structured Abstract. Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, Jun 2021, New York, United States. ⟨hal-03324166⟩
  • Yu, S., Virginie de Barnier. Pandemic Crisis Effects on the Relationship between Satisfaction, Luxury Brand Attachment, and Influencer Attachment: An analysis of social attachment theory. European Marketing Association Conference (EMAC), May 2021, Madrid, Spain. ⟨hal-03324164⟩
  • Yu, S., Virginie de Barnier. Deceptive Information and Brand Trust: The Role of Virtual vs. Human Influencers. International Marketing Trends Conference (IMTC), Jan 2021, ., France. ⟨hal-03324161⟩
  • Catur Sugiarto, Pram Suryanadi, Virginie de Barnier. The Role of Religiosity and Ad Skepticism on Response to Erotic Appeals in Advertising: A Netnographic Approach. The 1st International Congress on Regional Economic Development, Information Technology, and Sustainable Business (The 1st INCREDIBLE), Faculty of Economics and Business; Universitas Sebelas Maret; BAPPEDA, Oct 2020, Jawa Tengah, Indonesia. ⟨hal-03174926⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. « VINTAGE IS BACK » : CONCEPTUALISATION, MISE-EN-ŒUVRE ET VALIDITE NOMOLOGIQUE. 36ème Congrès international de l’Association Française du Marketing, May 2020, Biarritz, France. ⟨hal-02490526⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Affective and cognitive representations of vintage consumption: A social identity perspective. The 2019 La Londe Conference Marketing Communications and Consumer Behavior, Jun 2019, La Londe-les-Maures, France. ⟨hal-02060956⟩
  • Virginie de Barnier, F. Magnoni, Pierre Valette-Florence. “Ich bin ein Berliner”: A consumer-based place brand equity from a social identity approach. The 2019 La Londe Conference in Marketing, Jun 2019, La Londe, France. ⟨hal-02484610⟩
  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Product’s Digital Transformation Effect on Perceived Luxury Level and Brand Authenticity. Academy of Marketing Science, May 2019, Vancouver, Canada. ⟨hal-02097646⟩
  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Brand Innovativeness Effect on Perceived Brand Luxury and Brand Authenticity. International Marketing Trends Conference, Jan 2019, Venise, Italy. ⟨hal-02492292⟩
  • Anthony Moussa, Virginie de Barnier. Consumers’ response to branded longevity. Conference Association for Consumer Research Trust in Doubt, Oct 2018, Dallas, United States. ⟨hal-01801013⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. From nostalgic consumption to consumer resistance: The vintage shopping experience as an expression of social identity. 47th EMAC Annual Conference, May 2018, Glasgow, United Kingdom. ⟨hal-01728705⟩
  • Fabien Pecot, Andréa Gourmelen, Bertrand Urien, Virginie de Barnier. How the past becomes a modern positioning: a neo institutional approach. Bringing Institutional theory to marketing conference, May 2017, Paris, France. ⟨hal-01993688⟩
  • Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Luxury watch possession and dispossession from father to son: A poisoned gift? Pierre Valette-Florence, Professor, IAE de Grenoble. 2016 Monaco Symposium on Luxury, Apr 2016, Monaco, France. ⟨hal-01472038⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Les émotions positives sont-elles prépondérantes pour expliquer l’attachement à la marque ? Une application aux marques de presse. 11th International Marketing Trends Conference, Ca’ Foscari University Venezia and ESCP-Europe, Jan 2012, Venise, Italie. ⟨halshs-00809631⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Do Print Media Brands Exhibit Specific Personality Traits? A Micro Perspective in a French Setting. 38th Research Conference in Marketing, the 2011 La Londe Conference in Marketing Communications and Consumer Behavior, May 2011, La Londe les Maures, France. ⟨hal-02107969⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Imene Becheur, Pierre Valette-Florence. Consumers’ Attachment and Commitment to Brands and Media Titles: the role of Emotions. Association for Consumer Research (ACR) Annual Conference, Oct 2010, Jacksonville, United States. ⟨hal-02107970⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence, Helen Zeitoun. Cohérence et complétude des échelles d’Ambroise et de Valette-Florence et de de Barnier appliquées à la mesure de la personnalité des marques et des supports de presse. 7ème Colloque international de l’Association Tunisienne de Marketing, Apr 2009, Hammamet, Tunisie. ⟨hal-02107972⟩
  • Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence, J.M. Ferrandi, Dwight Merunka, G. Roehrich. Structure et influence de l’embarras sur l’attitude vis-à-vis de messages à caractère sexuel provocateur et sur l’attitude envers la marque. Actes du XXI° Colloque International de l’AFM, 19-20 mai, Nancy, 2005. ⟨halshs-00103343⟩
  • Laure Ambroise, Jean-Marc Ferrandi, Dwight Merunka, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. HOW WELL DOES BRAND PERSONALITY PREDICT BRAND CHOICE? A MEASUREMENT SCALE AND ANALYSIS USING BINARY REGRESSION MODELS. Asia Pacific Advances in Consumer Research, 2005, pp.30-38. ⟨halshs-00111869⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel. A cross-cultural study of the persuasive effects of sexual and fear appealing messages : a comparison between France, Denmark, Thailand and Mexico. Advances in Consumer Research, May 2004, Séoul, South Korea. pp.140-150. ⟨halshs-00078395⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel. Impact des messages à caractère choquant sur la persuasion publicitaire : une étude interculturelle. XXe Congrès de l’AFM, May 2004, Saint-Malo, 34 p. ⟨halshs-00078396⟩

Proceedings/Recueil des communications

  • Marie-Cécile Cervellon, Marie-Catherine Mars, Virginie de Barnier. Should Luxury be described in a concrete language? The influence of online product description on purchase behaviors in contexts of psychological distance, Monaco Symposium on Luxury, Monaco. 2016. ⟨halshs-03899624⟩

Ouvrages (y compris édition critique et traduction)

  • Virginie de Barnier, Henri Joannis. Marketing et création publicitaire: Réseaux sociaux, Mobile, TV, Radio, Print. Dunod, 2016. ⟨hal-01466178⟩
  • Amelie Bottin, Virginie de Barnier (Dir.). La haine envers la marque : une approche exploratoire. 2016. ⟨hal-01466458⟩

Chapitres d’ouvrage

  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Product’s Digital Transformation Effect on Perceived Luxury Level and Brand Authenticity: The Watch Industry Case : An Abstract. Wu S.; Pantoja, F.; Krey N. Marketing Opportunities and Challenges in a Changing Global Marketplace, 2020. ⟨hal-03082249⟩
  • Virginie de Barnier, Elyette Roux. The dark side of luxury, when negative emotions are felt by very wealthy consumers: an international comparison of China and Brazil. Understanding Luxury Fashion, Palgrave Macmillan, 2019. ⟨hal-02301566⟩
  • Virginie de Barnier, Fabien Pecot. Foundations of Corporate Heritage: A French Perspective. Foundations of Corporate Heritage, Routledge, 2017, ISBN-13: 978-1138833555. ⟨hal-01466419⟩
  • Virginie de Barnier. J’aime l’entreprise! L’engagement de Pierre-Louis Dubois à l’aune du paradigme de changement d’attitude. Génération marketing et sciences de gestion : mélanges en l’honneur du Professeur Pierre-Louis Dubois, Economica, 2016, 9782717868883. ⟨hal-01466434⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier, L. Ambroise. L’influence du statut du consommateur sur sa perception de la personnalité de la marque, sa confiance et son engagement. In “Relations à la marque et marques de la relation. Regards croisés sur le management relationnel de la marque”, sous la direction de D. Dumont and N. Albert, L’Harmattan, pp.65-88, 2010, In “Relations à la marque et marques de la relation. Regards croisés sur le management relationnel de la marque”, sous la direction de D. Dumont and N. Albert. ⟨halshs-01090252⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les médias ont-ils une personnalité à l’image de la personnalité humaine ?. In “Entre Communautés et Mobilité: Une approche interdisciplinaire”, de S. Agostinelli, D. Augey and F. Laurie, Presses de l’Ecole des mines, pp.37-56, 2010. ⟨halshs-01074205⟩
  • Virginie de Barnier, Philippe Mouillot. L’éthique au service du Mix marketing.. L’impossible éthique des entreprises, 2002. ⟨hal-03705700⟩

Autres publications

  • Delphine Canonge Dumas, Virginie de Barnier. Pénuries face à la crise, les stratégies contrastées des habitants de Nouvelle-Calédonie et de l’Hexagone. 2023. ⟨hal-04446794⟩

Monsieur Rémi Adjiman, Maître de conférences au département Sciences Arts et Techniques de l’Image et du Son (Satis – AMU),  soutiendra ses travaux d’Habilitation à Diriger des Recherches en Sciences de l’Information et de la Communication  le 21 novembre à 14h30 dans les locaux de l’Iut d’Aix-en-Provence.
 
Le mémoire est intitulé :
“Approche sémio-pragmatique en réception et production des sons au cinéma : interpréter et qualifier les ambiances sonores cinématographiques”.
 
Garante d’HDR : Françoise Bernard (IMSIC-AMU)
 
Composition du jury :
Albertini Françoise, Pr UMR Lisa, Université de Corse
Aramaki Mitsuko, HDR CNRS, UMR Prism, AMU
Bernard Françoise,  Pr IMSIC (UTLN-AMU), AMU
Boutaud Jean-Jacques, Pr CIMEOS, Université de Bourgogne
Durampart Michel, Pr IMSIC (UTLN-AMU), Université de Toulon
Leleu-Merviel Sylvie, Pr DeViSu, Université Polytechnique Hauts de France,Valenciennes
Meunier Jean-Guy, Pr Université du Québec à Montréal, Canada
Odin Roger, Professeur Émérite, Université Paris 3 Sorbonne Nouvelle.